Lasange alá Jennifer

Förut så var lasagne en av mina favoriträtter, men sen åt vi det så mycket och aptiten för lasagne började svalna. Men nu när det var så länge sedan var det helt underbart att få avnjuta en lasagne igen!! Kanske var den även så god för att det var första gången jag gjorde en helt själv. Annars har jag alltid pappa vid min sida men nu var jag helt själv. Riktigt lyckat blev det och även mamma och Micke älskade den. Mamma tyckte det var en av de godaste lasagner hon ätit!! Och det måste väl vara nog med bra betyg? ;)

För att avrunda detta så tycker jag att ni ska göra denna rätt någon dag. Mitt recept är GRYMT! :)





Lasagne (4 stora portioner):
500 g köttfärs
ca 10 stchampinjoner
½-1 gul lök
1 burk krossade tomater (ca 500 g)
0,5 dl tomatpuré
2-3 st klyftor vitlök
olivolja
smör
Salt
Svartpeppar
10 st lasagneplattor
Bechamelsås:
ca 9 dl mjölk
100 g smör
1 dl vetemjöl
100 g ost
Peppar
Salt

Gör såhär:
Fräs köttfärs, champinjoner och gul lök i lite smör tills det blir brynt.
Ha i tomatpuré, pressad vitlök och lite olivolja och rör runt ordentligt. Ha i ett par matskedar vatten. Rör i krossade tomaterna och ytterligare lite olivolja. Smaksätt med salt och svartpeppar. Låt sjuda ca 5-10 minuter och ha ev i lite vatten.
Bechamelsåsen:
Smält smöret och vispa sen upp med mjölet. Ha därefter i ca 3 dl mjölk och låt halvkoka. När såsen blir tjock fyller du bara på med mjölk och fortsätter så tills all mjölk är slut(av de 9 dl). Ha i ca 100 g ost som du låter smälta. Salta och peppra ev(jag brukar strunta i det).

Varva köttfärs, bechamelsås och lasagneplattor i en lagom stor ungsform. Avsluta med bechamelsås högs upp och ev lite ost som garnering! In i ugnen ca 25 minuter i 200 grader tills lasagnen fått färg. Stäng sen av ugnen och låt lasagnen stå ytterligare 5 minuter på eftervärme. KLART! Servera med en fräsch sallad och ett glas mjölk :)


Lämna en kommentar?

Lämna ditt avtryck här:

Namn:
Stammis?^^
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0