Äppelpaj

Idag efter jag kommit hem från min prao, kännde jag mig hur sugen som helst på äppelpaj! Äppelpaj är liksom ett måste för mig på sommaren och även våren. Att sitta på trappen i solen med ett glas saft i handen och mumsa på sin äppelpaj, ja det är nog det bästa ever! Speciellt när man plockar sina egna äpplen ur äppelträdet. Men nu har det ju inte börjat växa några äpplen på vårt äppelträd än så jag fick nöja mig med att ta cykeln till Ica och köpa äpplen ;)
Detta recept är mitt och pappas egna^^ Vi fick idéen om att ha havregryn i från min låtsasmammas syster. Sen var det ju bara att prova sig fram lite. Gott-smidigt-enkelt! :D

Nu vette sjuttsingen vad som hände med bilden, men det ska iaf stå "Jennifer bakar... äppelpaj". Hehe ;)
Ingredienser: ca 5 port.
5 äpplen
3 tsk kanel
3 msk socker
2 dl havregryn
1 dl mjöl
ca 100 g smör
Gör så här:
Sätt ugnen på 225 grader. Skala sedan äpplena och skiva de tunnt (Jag brukar ta "äppelskalaren" och "skala" ner äpplena för att få de riktigt tunna). Lägg sedan ner äpplena i en pajform och strö över socker och kanel. Häll över mjöl och havregryn och sist men inte minst hyvlar du över smöret med en osthyvel. Låt stå i ungen i ca 15 minuter(eller tills de fått färg och äpplena är mjuka). K L A R T! :)

Detta är ett mycket enkelt och omtyckt recept som du serverar med vaniljsås eller glass! :)


Lämna en kommentar?

Lämna ditt avtryck här:

Namn:
Stammis?^^
E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0